torsdag 16 juni 2011

Skolavslutning och ett lååångt sommarlov

Så var det hela över,skolavslutningen.Nu väntar ett långt sommarlov för min store son.Han kommer att vara hos mig de 4 första veckorna och hos sin pappa det sista 4 veckorna.Inplanerat från vår sida är 3 dagar på Lalandia i Damnark,men det är inte förns v 28.Innan dess får jag muta med bad,glass,godis och pokerspel.Kan bli någon tripp till Liseberg med.Vi är ganska spontana i vår familj så vi planerar inte allt.Han är ganska rastlös min son ( precis som sin mor)Jag brukar tala om för honom ( när han är tjurig för att han inte har något att göra eller ingen kan va) att han är lyckligt lottad.Tänk så många barn som nu går mot ett låååång sommarlov med oro i magen.Barn som kanske är helt ensamma hela dagarna utan något direkt att äta,kan inte åka och köpa sig en glass,har inga vänner,föräldrar som inte bryr sig utan kanske super bort hela sin semester mm.För många är skolan den enda tryggheten!
Usch,sommarlovet är på gott och ont,tur att man har lyckligt lottade barn som bara ibland har dagar som dom inget har att göra!


Förresten!
Jag ställde mig på vågen imorse....sist jag gjorde det var i söndagskväll och sedan dess har jag tappat 3KG!! Bra va?!
Jag känner faktiskt inget sug efter socker mm och undrar om jag verkligen gör rätt!
Äter 4 mål om dagen med 3 timmars mellanrum ( håller tiderna)och då äter jag feta saker bla smör,broccoli med bacon och ost ( iugnen)bacon och ägg,sallad med crabsticks,ägg,fetaost mm.Dricker en heldel vatten med men det gjorde jag även innan,och KAFFE förstås,men jag tror inte att jag har fått i mig något socker.
Idag ska jag göra Oppsie som är ett salgs bröd ( äggvitor vispas hårt,blanda ägggulor med philladelfiaost,fiberhusk och bakpulver och vips in i ugnen)Kommer att återkomma med hur det blev!

Ha en bra fortsättning på dagen,F och jag ska ta en promenad och sedan åka och hälsa på min farmor&farfar
kramen

3 kommentarer:

Lena sa...

Tack för fin kommentar!

Sommarlov...dottern började sitt igår med att sent bestämma med vänner att de skulle åka till kollo och sova kvar...13 år!

Jag tycker det är svårare nu, när hon är för stor för fritids. Vi har löst det så att jag kombinerar semestern med tjänstledigt. Tycker inte hon ska vara ensam hemma när kompisarna börjar åka iväg på semester. Hon klarar sig absolut själv, men utan vännerna blir det för mycket "bara vara hemma framför datorn"!
Och visst är det alltför många barn som lämnas vind för våg, vad blir det för sommarlov för dem?

Ha det gott idag!

Lena

Anonym sa...

Vad bra, herregud 3kg?!? Otroligt! Kör du strikt Lchf? Jag har funderingar på att prova den metoden. Gör ju mina försök med ren kur på Cambridge men det är ju sååå tråkigt att inte få äta alls..funderar hela tiden på om det verkligen är värt det. Men sen är det ju ändå enkelt att bara skaka ihop sin mat.

Du har så rätt, man får en klump i magen när man tänker på alla stackars barn som har ett otryggt hem.

Kram Stina

Anonym sa...

L: Jag håller med,det är lite mer pusslande när de inte har fritids,pappan och jag brukar varva semestern med tidig eller sen.
S: Ja ,just nu äter jag inga kolhydrater,lightprodukter,socker mm men visst kommer jag vilja en en eller två färskpotatisar till midsommar!Jag äter tills jag är mätt och varken väger eller räknar kalorier...lättare än vad jag trodde men det har ju bara gått 4 dagar än :)

Kram Tessan