fredag 15 juli 2011

Bloggande

Varför Bloggar man egentligen?
Varför sitter man och läser andras Bloggar?
Jag tycker att det är roligt att skriva av mig lite,jag har skrivit "dagbok" varje dag sedan i högstadiet (13-14 år),då man skaffade sig sin första Elevkalender.Jag tycker att det är kul att skriva lite varje dag om vad som hänt,vad man gjort,väder/vind,vikt,födelsedagar mm mm.Kan än idag ta fram gamla böcker och kolla då och då,och min sambo ber mig kolla ex,första dagen dom fiskade kräftor,första gången han fiskade Lax,hur vi har haft barnen under storhelger mm.Det är bra att kunna gå tillbaka i åren och kolla upp vissa saker + att jag har ett uselt minne så jag skriver över allas födelsedagar,viktiga datum mm varje år när jag köper en ny Kalender.
Att jag började Blogga var helt en slump,började med att kolla upp några kändisars Bloggar,men hamnade helt plötsligt på en gammal bekants Blogg och tyckte att det var jätte kul att se lite om hennes liv efter många år,familjens bilder,resor,hem,inredning mm så jag fick för mig att börja Blogga jag med.Jag trodde inte direkt att någon skulle börja läsa min Blogg utan det var mest för att ha ett nytt forum att skriva i ( jag skriver i mina böcker och Facebook med)Jag har ju märkt att det finns felr som delar upplevelser med mig som ex;barn,jobb,hem,sambos mm mm.
Jag är väldigt öppen, men ibland får jag hålla igen om vad jag skriver för att det är många som inte bör ta del av det jag tänker,man får ju liksom ta lite hänsyn.
Varför följer man andras Bloggar då??? Jag tycker att det är härligt att dela upplevelser,livet mm med andra,man lever sig in i dennes värld,ett stort renoverings objekt av ett underbart Kråkslott ( min favorit tjej),en härlig kollonilott med frodig trädgård som är helt tvärt emot en stressig storstad,en storfamilj på landet med barn,renovering med härlig natur runt knuten,en inrednings expert som visar inspererande bilder,eller någon som liksom jag bara delar med sig av sin vardag.
Kan känna en samhörighet med dessa personer,nu kan det vara lite si och så med inlägg och kommentarer,men det får man förstå nu när det är sommar,semester och vackert väder...kanske bara är jag som patetiskt nog inte kan slita mig från datorn mer än någon dag :).

Ja det blev ett långt inlägg det här mina vänner med ni som Bloggar vet nog vad jag pratar om,trots att det finns dom som inte riktigt förstår charmen :)

ha det gott mina vänner ( Ps sonen har börjat släppa stolar mm och knallar flera meter)

1 kommentar:

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Men gojänta!!! Jag känner likadant! Att få kika in och ta del av andras liv! OCH att hitta såna som man fastnar lite extra för! Det bara känns så liksom!! :) Du är definitivt en sådan!!
Men ibland får man, precis som du skrev, tänka på vad man skriver. Att andra faktiskt läser det man plitar ner!! Jag är egentligen en riktig funderare och skulle kunna fylla A4:or med svammel som ingen skulle fatta! Men det håller jag i skallen för det mesta. Men ibland blir det små läckage, hihi!
Vad spännande att lillfisen har börjat ta sig fram på egen hand! Snart går det undan! (Säger jag som inte har några egna barn, haha!)
Kram i massor!!