torsdag 14 juni 2012

SOMMARLOV

Äntligen skriker de flesta barn just nu. ÄNTLIGEN sommarlov!
Jaa för dom flesta,men jag kan inte hjälpa att jag tänker på hur många barn som har 36 mörka,hemska dagar framför sig.36 dagar,det är lång tid för dom som har skolan som enda trygghet,nu väntar många dagar med ångest,oro,långa dagar utan något att göra,långa dagar som föräldrarna bråkar,super,inga regler eller kanska bara en massa regler som ska följas för husfridens skull,kanske kanske att någon får spendera lite tid med sin mormor/morfar/farmor/farfar,lite andrum,några dagar så det äntligen närmar sig höst och skolstart igen,dit där man får tider att passa,raster på bestämta tider,mat,en vuxen som bryr sig,vänner eller ovänner ialla fall en vardag med trygghet.
För många är ett sommarlov det bästa som händer,en och en halv månad med sin familj,resor,glass,bad,fika,dricka,grillat,långa ljusa sommarnätter mm MEN INTE FÖR ALLA!

Mina barn har det bra,jag kan inte alltid göra vad/som dom vill,men dom känner trygghet,närvaro,dom har mat,värme,vi äter god mat,vi ska bada i sommar,vi kramas ofta,vi skrattar, vi är inte miljonärer men allt kostar inte.Ibland kommer det dagar när vi inget gör,när det är tråkigt,en skit dag MEN mina barn har det bra,jag leker inte med dom hela tiden,ibland får dom använda fantasin,leka själva,men dom har det bra!
När klassen som nu lämnar mellanstadiet och ska upp till sjuan i höst sjunger en egen sång i kyrkan kan man inte göra annat än bli rörd,klassen ska splittras och dom får nya klass kamrater,det kommer att gå bra men det är en milstople att gå upp i högstadiet,mycker kommer att förändras,min son kommer att förändras,min snälla,glada lugna son kommer att förändras,hur? Det får framtiden visa,men min son har det bra :)

Nu är det klart,alla Studenter,Avslutningar och alla går på ledighet...något fantastiskt för dom flesta men INTE för alla :,men mina barn har det bra

                         Jag och min guddotter/kusin/brudtärna Kim på hennes student


                            En lycklig Felix som äter jordgubbar och glass för fulla muggar!


En lycklig Lucas som bara längtar till sommarlov


                                             Lucas med två av sina polare utanför kyrkan


Kramar om Er alla och ALLA som behöver det!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Många fina barn på dina bilder. Ja nu får de yngre barnen vekligen njuta av sitt sommarlov, medans vissa(t.ex Kim) kastar sig ut i verkliga livet. Hälsa Lucas och gratta t examen. Kram. Moster<3

Lena sa...

Tänkvärt Tessan, det är verkligen inte alla barn som går en fin till mötes.
Ibland kan jag bli arg på föräldrar på min förskola som inte ger barnen någon ledighet alls. Men så tänker jag att det nog är bra att de kan vara hos oss och bli sedda och respekterade om nu inte föräldrarna vill vara med dem!

Fina barn du har!

Kramar

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Ja usch, jag kan bli så ledsen när jag tänker på barn som far illa. Barn som inombords skriker av ångest inför långhelger och lov. Dom som mer tar hand om vuxna än blir omhändertagen själva. Man önskar man kunde ta hand om dom allihopa!!
Stor kram till dig och jag hoppas det går bra att jobba!!!!

Unknown sa...

Fina vän!

Ja, visst är det så. Och det känns ju inte bättre att man så gärna skulle vilja finnas tillhands för alla de små och stora.
Sommarlovet är för vissa en lång tråkig tid, men det finns ju dom som även har det jobbigt i skolan och för dom blir det en tid av befrielse. Önskar alla kunde få vara bara sig själv och få vara barn och älskad för den dom är! Att vara barn idag är nog inte det lättaste! Jag blir så jäkla ( ursäkta) förbannad på alla sk föräldrar som inte tar sitt ansvar. Himla enkelt att lägga det till någon annan. Och då på barn som får ta hand om barn.


Sorgligt:-(

Hoppas ni får en supersommar, även om mamman får jobba heltid. Jag har 3 veckor kvar, sen så.
Nu lära vi ligga i lite i veckan å få det sista gjort på kvällarna. Å du vet ju hur mkt tid man har. Nästa vecka ska det börjas bygga farstukvist o altan:-). Så idag har Janne (och jag oxå faktiskt) flyttat farstukvisten som fanns till andra ingången:-)
Maskiner är bra att ha:-)

Novellstopp. Ha det bäst fina du!
Påkånis<3