måndag 20 maj 2013

Trumvirvel...för här kommer hemlisen

Jo så här är det!
Jag har bestämt mig för ett livsavgörande beslut. JAG SKA GÖRA EN GASTRIC BYPASS operation...imorgon
Varför har jag inget sagt tidigare då? Jo grejen är den att tre av mina nära släktingar har gjort det,fetma ligger i släkten kan man säga och jag vill inte ge uppfattningen om att jag gör det bara för att dom har gjort det....det här är min resa och mitt beslut,men så mycket kan jag säga att jag skulle nog inte funderat så mycke på det om jag INTE hade haft någon i min närhet som gjort det.Nu har jag bra förebilder som det har gått jätte bra för och jag är helt medveten om riskerna och att det kan bli komplikationer,men att vara överviktig är oxå farligt...man hör att det går på löpande band med dessa operationer och vem som helst får visst göra det nu för tiden,många ser det som en quick fix,men det är det INTE det är ett livslångt åtagande där du alltid kommer att få ta hänsyn till din kropp,gå på kontroller livet ut,äta kosttillskott livet ut mm..tro mig det är inte en quick fix utan en verktyg till ett friskare liv!
Jag vill kunna leva ett normalt liv där jag känner mig tillfreds med mig själv,ett liv där jag orkar göra saker jag vill,orka jobba,orka vara en glad fru,orka vara en engagerad mamma,orka vara i sociala sammanhang, se mig själv på en bild och känna igen mig,i min hjärna är jag inte alls så stor som verkligheten tycks visa,bryta gamla mönster och verkligen tvingas att lägga om kost och motion TOTALT...
Jag vet att jag kan gå ner i vikt....my lord som jag har bantat under mina snart 38 år, nu under fyra veckors flyt period innan operation i form av Naturdiet har jag druckit 800 kcl om dagen och tappat 11 kg,jag vet precis vad jag bör äta,hur mycket och motionera....det går ett tag,sedan vänder det...börjar falla tillbaka,kan inte hejda det.Problemet är att jag äter tills det tar stop...det får jag hjälp med nu...det tar stop tidigt,kan liksom inte äta mer..fuskar jag sen blir jag sjuk.
Det jag kommer att få kämpa mest är att ta bort söt och godis sug..fördelen är att jag kanske kommer att kunna äta två rutor mjölkchoklad någon gång...inte en 300 grammare!
Man har ca 3 % av sin magsäck i bruk,,,,fattar ni 3%!

Jag känner att jag klarar mig utan all negativ kritik vad det gäller detta så därför mina vänner har jag inte velat ha någon sådan innan jag väl tagit beslutet,fått operations datum,verkligen bestämt mig att detta är nyckeln till lycka för min vikt,jag vet att det finns större människor än mig som verkligen skulle behöva få hjälp med denna operation,jag vet att jag inte är MEGA stor,men dock..jag har ca 30 kg övervikt som jag vet att jag INTE klarar av på egen hand,varför skulle inte jag om jag uppfyller alla krav som läkarvården kräver inför detta ingrepp ha samma rätt som alla andra att göra den...jag har verkligen försökt i många år..alla som känner mig kan inte säga annat...dock är det bara jag som känner det jag känner som vet mina tankar..ingen vet hur jag lidit i tysthet genom åren,varit en glad och positiv tjej utåt...jag har ALDRIG i mitt liv vägt så mycket som jag gör nu,inte ens under mina graviditeter,nu är det STOP!!! innan det blir ännu värre,innan alla följdsjukdommar kommer,högt blodtryck,sömn ape´,diabetes....jag är skyldig min familj det...
JAG ÄR SKYLDIG MIG SJÄLV DET!!!

Kram tíll er alla och vi ses igen när mitt nya liv har startat <3


4 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt för dig Tessan, jag vet hur duktig du är och har försökt att vara. Håller alla tummar och tår för att det ska gå bra, men det vet jag att det gör! Hör av dig när du känner för det! Lyckokramizar till dig1
/an1e

Anonym sa...

Starkt gjort av dig att våga detta!
Hoppas det går bra för dig

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Men Tessan!
Då är det precis det du ska göra!!!! Som grynet säger; Ta ingen skit!!!!!
Det blir ju kalasbra, du känner din kropp bäst och känner vad den mår bra av! KRAM

Maria sa...

Lycka till Tessan! Vi får följas åt!! :-) Kram Maria