måndag 27 maj 2013

Myrsteg

Jahopp
Då var man igång efter Gastric operationen då!
Jag var först ut på sjukhuset,7,00 var jag där 8,00 låg jag på operationsbordet....skönt kan jag tycka.
Efter uppvaknandet mådde jag skapligt med groggy...en stund senare igen när jag skulle upp och gå och få i mig lite lite vatten så fick jag väldigt ont och kräktes ( eller ja det kom ju inget för det fanns ju inget) det gjortde FRUKTANSVÄRT ont!!
Läkarna kollade till  mig och beordrade mer smärtlindring och att jag inte fick dricka mer pga av ev om operation,dom var rädda för läckage eller blod ansamling men det gav med sig efter några timmar.Snart var jag på benen och promenerade i korridorerna ofta,blåste i en liten apparat för att träna lungor mm...smärta - JA men nu var jag inte rädd för att be om mer smärtlindring.
Dag två fick vi "frukost" Proviva jordgubbsdryck 1 dl....HIMMELRIKE! Det var gott det,ett par timmar senare var det dax för mellanmål.. 1 dl fil.
Efter info möte med Dietist,läkare och lunch ( 1 dl räksoppa-WOW),så var det dags för hemfärd.
Jag bor ju bara ca 500m från sjukhuset men ´min make hämtade mig eftersom att jag hade en stor väska att släpa på och nu får jag inte lyfta på två veckor ( där av sjukskriven nu i två veckor)

Nu ca en vecka efter operationen mår jag bra,jag har inget ont förutom att jag drabbas av "håll" om jag är för aktiv efter måltid,det går bra att få i mig alla 6 mål om dagen,men jag är lite hungrig i mellan ibland så jag ska nog försöka dricka lite mer vatten...kaffe funkar Hallelulia!
En vecka kvar på flyt och efter att ha klarat av 6 veckor på bara flytande kost får jag gå över att äta pure/mosad MAT i tre veckor,det ska bli gott kan jag tycka.

När jag vaknar på morgonen så glömmer jag nästan bort att jag är opererad,det ska bli intressant att se under pure perioden om jag råkar ut för någon "dumping" eller om det är något jag inte kommer att tåla att äta....den dagen den sorgen
Nu lever jag i nuet och är glad för mitt nya liv,jag ångrar inte en sekund och är så tacksam fär det nästan 14 kilona som jag tappat och hoppas att mina återstående 20 kilo kommer att falla av bitvis :)

Ha det gott mina vänner
Kram på er

4 kommentarer:

Lena sa...

Vad fantastisk du är som kämpar på, 14 kilo på så kort tid.
Jag tycker du tagit ett modigt beslut och förstår att det inte varit lätt.

Lycka till i fortsättningen!

Kramar

Anonym sa...

Duktiga du!!!

/an1e

Mimmi sa...

hoppas det går bra för dig framöver och sen vara stolt över att våga en sån här operation.
det vore väldigt intressant att höra mer via din blogg hur det går.
Om du är göörsa-sugen på riktigt skrovmål, eller om värsta suget lagt/lägger sig. förstår att resans gång absolut inte är över men vore intressant att höra fortsättningen.
En fråga; gick du via vårdcentral eller hur gick du tillväga, blev det op på Motala lasarett¨?
Jag skickar en fortsättningskram/Mimmi

Tessan sa...

Tack alla fina
Era ord värmer gott
Jo Mimmi,jag gick genom vårdecentralen,dietist och remiss till överviktskliniken i Norrköping,dom avgör sedan om man är berättigad till en op.eller inte
Jag gjorde min i hemstaden Motala :)och allt gick väldigt fort typ 4-5 månader från A-Ö
kram